Aarhus Universitets segl

Nødundervisning under corona-krisen

Da corona-epidemien brød ud i Danmark i marts 2020, blev alle elever med meget kort varsel sendt hjem som følge af skolelukninger, og undervisningen skulle gennemføres som nødundervisning.

Hurtigt meldte spørgsmålene sig:

  • hvad betyder dette for elevernes læring, trivsel og sociale relationer,
  • for forældrene der skulle balancere mellem arbejde, hjemmeundervisning og familieliv og
  • for underviserne der med få dages varsel skulle foretage en digital omstilling og gennemføre undervisning på afstand?

I slutningen af marts udarbejdede en forskergruppe fra Aarhus Universitet og Syddansk Universitet et spørgeskema, som i første uge af april blev sendt ud til alle elever i 3.-9. klasse og deres forældre i Aarhus, Frederikshavn, Hjørring, Lemvig, Odense og Svendborg kommuner.

Fremgangsmåden var den, at først skulle eleverne, gerne med støtte fra forældrene, besvare et antal spørgsmål, og dernæst skulle forældrene overtage skemaet og besvare et mindre antal spørgsmål.

Efter at have kvalitetssikret svarene udgjorde 5953 svar fra elever og 4955 svar fra forældre et unikt datamateriale fra den tid, hvor skolerne var lukket.


Resultater

Find information om projektets resultater her:

Rapport:
Skolenedlukninger i Århus Kommune under corona-pandemien i et elev- og forældreperspektiv: En sammenligning mellem foråret 2020 og vinteren 2021 Marts 2021

Rapport:
Nødundervisning under corona-krisen – et elev- og forældreperspektiv 24. juni 2020

Bilag til rapporten:
”Nødundervisning under corona-krisen – et elev- og forældreperspektiv” 
Fordeling på klassetrin

Tematiske nedslag:
Overvejelser over eksamen
af Ane Qvortrup & Jacob Christensen

Elevers og forældres vurdering af skolen og lærerne: Nye roller og relationer
af Lars Qvortrup og Karen Wistoft

Kvalitet i undervisningen
af Ane Qvortrup og Jacob Christensen

Skole-hjem-samarbejdet
af Ane Qvortrup og Jacob Christensen

Trivsel og mental sundhed – hjemmeskole under corona-krisen
Af Karen Wistoft & Lars Qvortrup

Tro på egne evner og mestringsoplevelser
Af Ane Qvortrup og Jacob Christensen

Åbne elevsvar 3.,4.,7. og 8. klasse, Corona nødundervisning F2020

Åbne forældresvar 3.,4.,7. og 8. klasse. Corona nødundervisning F2020


Projektets mediedækning

28. april 2020

Altinget
Rapport: Forældre og elever roser lærernes coronaindsats – men hver femte elev føler sig hægtet af

Politiken/Skoleliv
4 forskere: Det ved vi om nødundervisning under coronakrisen

Politiken/Sundhed
Første store undersøgelse: Mange elever er ensomme under krisen, og hver anden føler sig ikke glad

Spektrum 
Ny undersøgelse: Elever roser lærere for corona-undervisning – men hver femte føler sig hægtet af

Dagbladet Politiken, s. 8 (endnu ikke lagt på de digitale platforme):

29. april 2020

Politiken/Skoleliv
Overblik: Her er de vigtigste pointer fra ny forskning om skolelukningen

Professor Karen Wistoft
Interviews med: TV2News kl 7:15; DR Nyheder (radio) kl. 12; DR Nyheder (TV) kl. 18:30 (21?); DR Ultra Nyt; TV2 nyheder kl. 19

Professor Lars Qvortrup 
Interview med Jyllandsposten 

30. april 2020

Professor Karen Wistoft
LOUD Feedet kl. 8:40-8:50 (direkte)

1. maj 2020

Professor Karen Wistoft
DR P4 Nordjylland kl. 8:45 (direkte)