Nyt Policy Brief fra IEA (nr. 13)

Ændringer i uddannelsespolitikker og -kulturer er ikke drevet frem af ”megatrends” i pædagogisk forskning og politik, viser en ny analyse fra IEA. Forandringerne er i højere grad lokalt forankrede.

Det internationale IEA-studie TIMSS, hvis danske del Nationalt Center for Skoleforskning står for, har i en lang årrække afdækket internationale tendenser i matematik og naturfag. Men TIMSS kan også afsløre en hel del om de nationale didaktiske kulturer og politikker.

Hyppigheden af syv forskellige praksisser er således blevet identificeret henover TIMSS-undersøgelserne i hhv. 1995, 1999, 2003 og 2007. Analysen heraf er samlet i det seneste Policy Brief fra IEA.

I modsætning til det gængse argument om, at uddannelsespolitikker og -kulturer er drevet frem af ”megatrends” i pædagogisk forskning og politik, som skaber en ensretning af tiltag og forandringer over tid, så viser denne analyse snarere, at forandringerne er lokalt forankrede.

Rožman, M., & Klieme, E. (2017, February). Exploring cross-national changes in instructional practices:
evidence from four cycles of TIMSS (Policy Brief No. 13). Amsterdam, The Netherlands: IEA.