YoungEqual

COVID-19-pandemien har haft en betydelig indvirkning på nuværende børn og unges levevilkår og hverdag. Mens mange undersøgelser viser, at unges mentale sundhed, trivsel og læring blev negativt påvirket af skolenedlukninger, fjernundervisning og andre smittebekæmpelsesforanstaltninger, er det svært at drage endelige konklusioner om COVID-19's indvirkning på unges mentale sundhed og læring, fordi der er mangel på undersøgelser af høj kvalitet.

YoungEqual gennemfører en række empiriske studier baseret på systematisk indsamlet viden og ved at kombinere kvantitative og kvalitative analyser. Formålet med projektet er, at undersøge COVID-19-pandemiens konsekvenser for børn og unges uddannelse, trivsel, mentale sundhed og levevilkår i de nordiske lande.

Projektet er organiseret i fem arbejdspakker (WP), med en erfaren forskningsleder for hver af dem. WP'erne dækker nogle af de væsentlige aspekter af konsekvenserne af COVID-19-pandemien for børn og unges liv både inden for og uden for skolen.

• WP A: Langsigtede forandringer i mental sundhed og trivsel blandt unge - forskelle mellem og inden for sociodemografiske grupper.
  • WP B: Uddannelse, læring og faglig trivsel blandt elever i grundskolen - international komparation af perioder før og efter pandemien.
  • WP C: Pandemiens indvirkning på skoler og skolesamfund - beskyttende og risikofaktorer for mental sundhed og læring.
  • WP D: Implikationer for unges mentale sundhed og trivsel af ændringer i sociale relationer og brug af sociale medier under pandemien.
  • WP E: Indikatorer for digital læring og sundhed.

Projektet er et samarbejde mellem universiteter i fire nordiske lande: Göteborgs Universitet (Sverige), Inland Norway University of Applied Sciences (Norge), Tampere Universitet (Finland), Helsingfors Universitet (Finland) og Aarhus Universitet (Danmark). Nationalt center for skoleforskning deltager primært i WP B, hvor der gennemførers sekundære analyser af IEA data.