Aarhus Universitets segl

G-EPIC

For at sikre fremtidens demokrati er det afgørende at give alle samfundsgrupper mulighed for at deltage. Desværre er der vedvarende forskelle i politisk lederskab, politisk ambition og politisk selvforståelse baseret på køn, social klasse og etnicitet i vestlige demokratier. Disse forskelle begynder i skolen, hvor klasseværelsesdynamikker spiller en afgørende rolle som socialiseringsproces. G-EPIC, et internationalt konsortium af universiteter og civilsamfundsorganisationer, er blevet dannet med det formål at fremme social innovation og afprøve interventioner til at reducere kønsulighed inden for politik.

De syv partnere i seks lande (Belgien, Tjekkiet, Danmark, Tyskland, Spanien og Storbritannien) vil indlede projektet ved at analysere situationen gennem observationer i klasseværelser og reanalyse af eksisterende kvantitative data for at forstå, hvordan uligheder i holdninger og dispositioner til politisk engagement bliver tillært. G-EPIC vil derefter implementere eksperimenter i skoler ved hjælp af designbaserede interventioner, som er udviklet i samarbejde med lærere og elever. Disse eksperimenter og interventioner vil blive grundigt undersøgt i forhold til kontrolgrupper og vil føre til udviklingen af interventionen "Gender Empowerment in Classroom," som vil blive udbredt og implementeret i skoler i hele Europa, med det formål at skabe reel forandring og mindske kønsforskellen inden for politisk lederskab. Derudover vil G-EPIC også gennemføre en omfattende undersøgelse af den nationale kontekst og den lokale og europæiske politiske ramme for at udvikle strategier, reguleringer og politikker, der fremmer en mere lige kønsmæssig politisk deltagelse, især for piger med begrænsede forudsætninger.