INSPECT

Restriktionerne og usikkerheden knyttet til COVID 19 har påvirket mange elevers læring og trivsel negativt, og pandemien har haft indflydelse på en række grundlæggende forhold i elevernes hverdag. Det har påvirket deres verdenssyn, forståelse af sig selv, samt deres uddannelsesønsker og -planer.

Med viden om disse kortsigtede konsekvenser er der grund til at bekymre sig om de nordiske skolers stærke tradition for at skabe gode betingelser for den enkelte elevs læring, trivsel og udvikling.

INSPECT-projektet undersøger derfor de langsigtede konsekvenser af restriktionerne i forbindelse med COVID-19 på tværs af de fem nordiske lande: Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island. Den viden kan hjælpe de nordiske skoler til at fastholde deres stærke traditioner og sikre velfærdsstatens fundament fremadrettet.

Projektet ledes af Ane Qvortrup som er professor på Syddansk Universitet. Fra NCS/DPU, Aarhus Universitet deltager postdoc Jacob Højgaard Christensen