Naturfagsakademiet NAFA er sat i verden for at fremme motiverende og udbytterig naturfagsundervisning i grundskolen, støttet af Villum Fonden og Novo Nordisk Fonden. Målet er på længere sigt at styrke uddannelse af kommende og nuværende naturfagslærere og styrke det naturfagsdidaktiske forskningsmiljø i Danmark.
Som led i opstarten af Naturfagsakademiet gennemfører NCS ved projektleder Rune Müller Kristensen i samarbejde med deltagere fra de seks professionshøjskoler en baselinemåling til NAFA. Projektet skal give en detaljeret beskrivelse af eksisterende undervisning i naturfagene fra indskoling til udskoling, som dels skal informere og perspektivere igangsatte og kommende initiativer i NAFA, dels skal danne rammen for en mulig end-line evaluering af NAFA-indsatsen.
Projektet er designet som et mixed-methods studie, bestående af en række strukturerede kvalitative observationer under ledelse af lektor Lars Brian Krogh, VIA University College, en survey-undersøgelse blandt elever og lærere om deres oplevelse af undervisningen ledet af lektor Rune Müller Kristensen, DPU, samt en test af 4. klasseelevernes naturfaglige kompetencer ledet af lektor og viceinstitutleder for forskning, Christian Christrup Kjeldsen.