Big Data og Learning Analytics (Aarhus)

Seminar om Big Data og Learning Analytics i Folkeskolen

Fredag 15. september 2017,  kl. 13:00 - 15:00

Nobelparken Aarhus, lokale 1481-237

Nationalt Center for Skoleforskning

Folkeskolen er i disse år midt i en radikal transformation fra den traditionelle skole, som vi har kendt den gennem årtier med bøger og kladdehæfter til en gennemdigitaliseret skole med digitale læringsplatforme, digitale læringsportaler, digitale læringsrum og digitaliseret administration.

Som en konsekvens af denne udvikling genereres der dagligt meget store mængder af data om elevernes gøren og laden i det digitaliserede skolemiljø. I erhvervslivet har mainstreamopfattelsen længe været, at Big Data er lig med Big Opportunities.

Spørgsmålet er, om det samme gælder for skolen. Hvad kan de store datamængder fortælle os om læring progression og trivsel? Hvem ejer elevernes data? Er Big Data analytics overhovedet en egnet tilgang til at skabe viden om den individuelle elevs udvikling?

Oplægsholder: Thomas Ryberg