Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Aktuelt

Nyheder

06.11.2019 |

Højtuddannede forældre er særligt aktive i forbindelse med skolevalg

Forældre med lange videregående uddannelser er mere aktive, når de skal vælge skole til deres barn sammenlignet med andre forældre. Denne forskel i skolevalgsstrategier er dog ikke et udtryk for, at højtuddannede forældre ønsker noget andet af deres barns skole end andre forældre, og det fører kun i begrænset omfang til, at de vælger anderledes…

05.11.2019 |

NCS er nu medlem af FLIP+

Videns- og erfaringsdeling i forbindelse med digitale test og målinger

05.11.2019 |

ICILS 2018: Høj teknologiforståelse blandt danske skoleelever

Sammenlignet med andre lande har danske 8.-klasseelever en høj grad af teknologiforståelse, og deres lærere er dem, der anvender it allermest i undervisningen. Det viser resultaterne af en ny, international undersøgelse af elevers computer- og informationskompetencer samt datalogiske tænkning. Resultaterne viser imidlertid også store forskelle…

04.11.2019 |

Gode dagtilbud kan løfte børn i udsatte positioner

Børn i udsatte positioner klarer sig bedre i skolen og senere i tilværelsen, hvis de kommer i dagtilbud af høj pædagogisk kvalitet. Det er en del af pædagogers faglighed at skabe social forandring, siger Kirsten Elisa Petersen fra DPU, Aarhus Universitet. Hun har skrevet den anden forskningsoversigt i DPU og NCS’ nye serie ’Pædagogisk indblik’ om,…

09.10.2019 |

Nye veje i samarbejdet mellem skolens fagprofessionelle

5 mio. kr. til ny forskning om fagligt samarbejde i folkeskolen: Med skolereformen i 2013 blev der sat skub i samarbejdet mellem lærere, pædagoger og ledere, og nye former for samarbejde og nye måder at organisere samarbejdet på så dagens lys. Men hvad betyder det for de fagprofessionelles selvopfattelse? Hvordan styrker det deres kompetencer? Og…

Viser resultater 21 til 25 ud af 47

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste