School effectiveness traditionen: Historiske og teoretiske positioner
ved Professor Lars Qvortrup. Arrangeres af Nationalt Center for Skoleforskning.
Oplysninger om arrangementet
Tidspunkt
Sted
Nobelparken, AU, Aarhus, Bygning 1483, Lokale 444
Arrangør
”School effectiveness” har optaget dele af skoleforskningen i årtier: Hvordan kan vi som forskere bidrage til at styrke skolerne og den pædagogiske praksis og dermed elevernes læring, trivsel og uddannelse?
Men dykker man ned i school effectiveness traditionen, dukker der mange teoretiske og praktiske positioner op:
- Fra en rationalitetsteoretisk position til en teori om bounded rationality
- Fra et optimistisk begreb om ”forskningsbaseret” praksis til et mere ydmygt begreb om ”forskningsinformeret” praksis
- Fra en forestilling af at forskningen kan anvise ”what works”, til et håb om at forskningen kan styrke undervisernes professionelle dømmekraft
I oplægget skitseres nogle af positionerne og der lægges op til en drøftelse af, hvor ”school effectiveness” står i dag.
Dato: 5. oktober 2018, 13.00-15.00
Sted: Nobelparken Aarhus, Bygning 1483, Lokale 444
Oplægsholder: Professor Lars Qvortrup, DPU, Aarhus Universitet
Pris: Deltagelse er gratis, men tilmelding er nødvendig
Deadline for tilmelding: 03.10.2018