School effectiveness traditionen: Historiske og teoretiske positioner

ved Professor Lars Qvortrup. Arrangeres af Nationalt Center for Skoleforskning.

05.09.2018 | Helle Klareskov

Dato fre 05 okt
Tid 13:00 15:00
Sted Nobelparken, AU, Aarhus, Bygning 1483, Lokale 444

”School effectiveness” har optaget dele af skoleforskningen i årtier: Hvordan kan vi som forskere bidrage til at styrke skolerne og den pædagogiske praksis og dermed elevernes læring, trivsel og uddannelse?

Men dykker man ned i school effectiveness traditionen, dukker der mange teoretiske og praktiske positioner op:

  • Fra en rationalitetsteoretisk position til en teori om bounded rationality
  • Fra et optimistisk begreb om ”forskningsbaseret” praksis til et mere ydmygt begreb om ”forskningsinformeret” praksis
  • Fra en forestilling af at forskningen kan anvise ”what works”, til et håb om at forskningen kan styrke undervisernes professionelle dømmekraft

I oplægget skitseres nogle af positionerne og der lægges op til en drøftelse af, hvor ”school effectiveness” står i dag.


Dato: 5. oktober 2018, 13.00-15.00

Sted: Nobelparken Aarhus, Bygning 1483, Lokale 444

Oplægsholder: Professor Lars Qvortrup, DPU, Aarhus Universitet

Pris: Deltagelse er gratis, men tilmelding er nødvendig

Deadline for tilmelding: 03.10.2018


Tilmeld dig her


Seminar